Astrologische mandala, maagd

Sterrenbeeld maagd, geboren tussen 23-8 en 22-9. De totem is een beer. In de indiaanse cultuur staat de beer voor wijsheid, kracht en bescherming. Dat kun je allemaal verwachten van mensen met het Sterrenbeeld maagd.

Ik had zin om met aquarelverf te werken. Eerst zette ik de afbeelding van de beschermende moederbeer met in haar silhouet de wijze sjamaan op in maskeervloeistof. Daardoor kan je kleuren makkelijker uit elkaar houden.
Daarna voegde ik nog details toe met een penseel en verf. Voor de rand maakte ik eerst een ondergrond van panpastel. Daar wilde ik de kleur details met verf overheen zetten. Het was nog even spannend hoe de verf zou pakken. Maar het werkte goed.
Steeds meer details ingekleurd. Voor de driehoekjes nam ik goud verf. Die gebruikte ik ook in de zon.
De ruitvormige figuren waren geel, ik heb ze met koperkleur over geschilderd. De veren vond ik wel passen bij het indiaanse van deze mandala.

Zo fijn aan gewerkt. Heerlijk spelen met het thema en de materialen. Nu is de serie bijna compleet. De sterrenbeelden staan erop, een overzicht mandala was het begin. Tussendoor maakte ik nog een planeten mandala. En volgende maand nog een “huizen” mandala. De astrologische huizen. Daar weet ik nu nog niet zoveel van, maar dat leer ik komende maand nog wel. Ik kijk er naar uit.

2 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. karin+marcel
    apr 19, 2023 @ 21:07:21

    Prachtig.!!

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden

  2. Ria
    apr 20, 2023 @ 22:40:35

    Heel mooi Tonneke👏ook de kleuren die je hebt gebruikt👏👏

    Like

    Beantwoorden

Plaats een reactie